Ga naar de inhoud

24 Maart een rit naar de zon !

We zijn er zo klaar mee, de kleur grijs, het grauwe van de winter. Het is tijd voor een zacht voorjaarszonnetje. En we zijn klaar met de MTB, lekker op de racefiets, lekker op een lint of in waaier vorm achter elkaar. Maar dan ineens komen daar toch de zenuwen, poep de winter is voorbij en de fiets vakantie komt eraan. Hoe goed kom jij de winter uit, in deze periode kun je het verschil maken. Bij lekker weer trainen is niet zo moeilijk, juist op de dagen dat het niet lekker is kun je scoren. Dus hoe sta jij ervoor ?

Vooral die zenuwen gaan nu ineens opspelen, kan ik de rest wel volgen. Ik heb eigenlijk veel te weinig getraind, als dat maar goed komt.  En daarom hebben wij vaak in het voorjaar een herintreders rit, zo ook afgelopen zondag. Iedereen die er wat meer vertrouwen in heeft gaat voor de lange rit en start om 9uur, de herintreders gaan voor 10 uur en zo fietsen we 2 lusjes. Maar ondanks deze constructie zijn er nog steeds leden die er schrik van hebben, die er zelfs aan denken om niet mee op fietsvakantie te gaan. Wat een foute gedachte is dit, gewoon even de juiste prioriteiten stellen en starten met fietsen. Elk trainingsplan is een plan naar beter worden, en de fietsvakantie is geen wedstrijd maar gaat vooral over kameraadschap !

Maar even terug naar de rit van afgelopen zondag, we rijden deze keer niet alleen met EL Toro’s maar ook met El Tora’s. We hebben het nu even niet over Tom maar over 2 vrouwelijke deelnemers. Om 9 uur starten ook, de echte mannen tijd, Lisette en Charlie. De broertjes Bogers zitten in Centerparcs, Boudewijn moet op zakenreis, Michel gaat met de Markies en Edwin is zijn huis aan het klaar maken voor de verkoop, wie zijn er dan wel bij; Joop, Leo, Constant, Bart, Maickel, Lisette en Charlie.

De start is dus om 9uur bij het Strandhuys en Charlie staat als eerste te wachten op de rest, lekker op de gympies want echte fietsschoenen komen over een maand. Het wordt toch tijd dat ze van Frank een opslag krijgt. Joop is nummer 2 en Lisette nummer 3, de rest volgt snel, behalve Bart en Constant zij starten om 10 uur. Het startschot gaat en we rijden via het schapen pad naar de Kreekrak sluizen, vervolgens naar Non Plus Ultra en dan weer naar het Strandhuys. In een heerlijk tempo, lekker rustig kletsend,  voltooien we de eerste lus. We genieten van de eerste zonnestralen met hier en daar een blow-out. Het snot van de Vastenavond  moet eruit en dit doen we met kracht. Ook hebben we hier en daar een gevalletje hooikoorts, er hangt een hele grote druppel aan Leo zijn neus en dit weet hij heel de rit vol te houden.

We pikken Constant en Bart op en beginnen aan ronde 2, aangekomen bij de brandweerkazerne moeten we jammer genoeg toch afscheid nemen van Charlie, er moet ’s middags gewoon gewerkt worden. Lisette is net warm en gaat mee voor de tweede lus, onder tussen weet ze te melden dat het best harder mag. En waar je om vraagt dat ga je krijgen. We rijden richting Tholen en maken ons klaar voor de eerst brug van de dag. In de categorie ongeschreven wetten is dit er zo een, de snelheid waarmee je de klim mee start moet je vol houden tot de top. We knallen naar boven en maken op de top een paar bokkensprongen. O wat voelt dit heerlijk, lekker met de racefiets genieten van elkaar en het zonnetje, jammer dat hij af en toe weg gaat. Even hergroeperen en we gaan verder.

De oesterdam is net als een uit wedstrijd, altijd lastig. Heb je wind mee gaan we voor een strava momentje, is hij tegen dan willen we de snelheid vasthouden. Deze keer hebben we wind mee maar we zijn nog te vroeg in het seizoen voor een strava momentje. Maar Maickel is er klaar voor, trappen met dat kadaver en we zien wel waar we eindigen.  Lisette kruipt in zijn wiel met daarachter Constand. We rijden met een gangetje van 40 km/h over de dam waarbij Constant even op ze hartslag meter kijkt, hij is nog in ruste, slechts 108 bpm. Constant misschien had je dan lus 1 ook gewoon mee moeten gaan. Maickel houdt goed stand en trekt de gehele club over de dam, er sluiten 2 gast rijders aan die mooi volgen. 1 van de twee is een dame en dat zien we graag ! Herintreder Bart bijt in zijn stuur en probeert aan te haken, het gaat voor een eerste keer eigenlijk net iets te hard. Aan het einde van de dam beslissen we om door te fietsen naar de Batse brug maar dan wel met een tandje eraf. Joop gaat op kop en probeert de los geslagen Toro’s terug in het gareel te krijgen. Net over de brug slaan we links af en gaan we net zoals bij lusje 1 via Non Plus Ultra terug naar het Strandhuys. Jammer genoeg moet Bart gelijk naar huis en heeft hij geen tijd voor een hersteldrankje, volgende week beter.

Aangekomen bij het Strandhuys kiezen we er toch voor om binnen te gaan zitten. Het is zowaar Charly die de eerste bestelling komt opnemen, ze is alweer hersteld. We bestellen wat trippels en wat Kwaremontjes voor de herstel fase. We zitten lekker te kletsen en gaan voor een tweede, ondertussen sluit Michel aan en de eerste tosti’s worden besteld.  Het was een heerlijk ritje, dit smaakt naar meer. Eens kijken wie er komende zondag allemaal bij zullen zijn !

Toro’s bedankt voor de gezeligheid