Ga naar de inhoud

21ste editie ATB toertocht Woensdrecht

WOENSDRECHT – Afgelopen weekend was het alweer de vierde zondag van november en dat betekent traditiegetrouw de ATB Toertocht van Woensdrecht. Zo’n duizend wielrenners vanuit alle windstreken reisden af naar café Non Plus Ultra waar de start en finish lagen. De organisatie sprak, ondanks de concurrentie vanuit Nieuwmoer, van een geslaagde 21ste editie van de toertocht.

Het moet ideaal fietsweer zijn voor een toertocht door de Brabantse Wal moeten zo’n pakweg duizend recreanten deze zondagochtend gedacht hebben. Net buiten de dorpsgrenzen van Woensdrecht schuiven de bestuurders hun auto’s met fietsenrekken achter aan de alsmaar groeiende ketting in de polder.

Ook de ETCC uit Bergen op Zoom waren aanwezig, en die stieren komen niet met de auto maar met de fiets. Ze drinken graag Kwaremont maar hier later meer over.

Zoals je in het korte verslag kunt lezen was het een geslaagde toertocht en speciaal voor recreanten.

img-20161202-wa0000De ETCC club was zowaar goed bezet met maar maar liefst 7 rijders, ( het moet niet gekker worden….. of toch wel). Hopelijk rijden we binnenkort met het hele team. Edwin richt zich even op het schaatsen, zijn nieuwe fiets moet nog een klein beetje wennen dus een beetje start angst. Bart heeft het ontzettend druk op het werk en heeft aardig wat mantelwerk gedaan voor zijn zoon. Fons, dat weet ik niet, en Sjel die was een beetje aan het uitwaaien op het strand. Wie waren er vandaag aanwezig, met vandaag bedoel ik 27 november.

Let op, onze CEO was nog maar kort terug van zijn safari in Afrika en voelde zich een Nijlpaard op een fiets. Zijn zijn eigen woorden hoor. We vertrokken vanaf FP ri woensdrecht, lekker tempo rustig in fietsen dus. Joop spaarde zich een beetje want die ging knallen later op de dag…. met wat ,was me nog niet bekend. Rob maakte het tempo en vertelde honderd uit over de mooie reis die ze hebben gemaakt. Aangekomen in Woensdrecht gingen we inschrijven Kevin, Tom, Boudewijn, Maickel, Rob , Joop, Constant en ik. Onze jonge telg Kevin vertelde dat de prijs 3.50 was, mooi niet,  het was 4 euro. Daar gaat weer een drankje.

Goed wij op pad, Rob en Joop waren de tempo makers en met goed weer beloofde het een mooie toertocht te worden, tempo goed, allemaal een goed humeur dus gas op die lollie. We vertrokken ri de polder en weer terug naar Hoogerheide, eerste heuvel maar voor iedereen te doen, ook Joop kachelt lekker mee, van Hoogerheide de bossen in van Ossendrecht, bij Onze lieve vrouwe ter duine. Mooie paden die voor ons niet echt onbekend waren maar dat maakt niet uit. Er werd heerlijk gefietst en gepraat, Constant was weer heerlijk aan het woord die jongen ziet alles. Trouwens zijn fiets is ook weer aardig gepimpt. Vanuit de Ossendrechtse boss en ri Huybergen en al snel moesten er enkele kleine blaasjes geledigd worden en Joop zijn spatbord was wat draaierig. Wij verder en kwamen al snel bij de nootjesberg uit waar de heuvel door iedereen goed werd genomen. Joop zwabberde aardig door de bochten omdat zijn achterband wat slapjes was, zeker een pepernoot in zijn band.

Nadat de nootjesberg goed genomen was hadden we de verzorgingspost, kwam goed uit voor iedereen en Joop kon wat lucht bij pompen. Hoe was het met Rob, vlgs mij had hij panter vlees gegeten want je kon nou niet echt merken dat hij vakantie had gehad, of toch wat getraind en op hoogte. ( dit komen we nooit te weten maar lekker ging hij).

Na de rust weer de bike op en kregen we op een paar vierkante meter leuke klimmetjes en afdalingen te nemen, gewoon schitterend om te doen. Na die heuveltjes gingen we weer richting de grote meren en dan merk je toch dat die ETCC een grote familie is want van voor n aar achter wordt er geroepen of iedereen erbij is………..

Tom en Kevin zijn echte broers hoor, ze wachten en ondersteunen elkaar in moeilijke momenten. Dan komt het moment dat Tom afhaakt, hij had beloofd om met Maaike ook nog een tochtje te gaan maken. Dus bij Huybergen ging hij single verder. ( later bleek toch dat hij samen met Maaike ook nog een tochtje gemaakt heeft. Zie Strava).

Wij verder,  richting Ossendrecht de bossen in ( het is toch MTB).

Iedereen was nog lekker fris en Constant hoorbaar aanwezig. Maickel was wat stil, waande zich als Max Verstappen liet zich zien in de bochten om zijn plaats te houden of om een plaats op te schuiven. Maar wat ook opviel is dat Maickel een keer niet op stap is geweest dus minder alcohol tot zich genomen. Boudewijn was ook lekker aan het mee trappen die is volop aan het klussen dus ook wat rustig aan. Kevin zat ook lekker in de tocht ondanks dat hij weer aardig partij kon geven in de derde helft. Joop en Rob gaven om beurten het tempo aan.

img-20161202-wa0001Na ongeveer 35 km kwam Constant met een waargebeurd verhaal en het begon zo….hoe hoe hoorde hij toen hij zijn hond uitliet bij de zoom. oehoe oehoe hoorde hij weer, zat hem nu iemand te fucken of was het echt. oehoe oehoe, zat er toch een uil een echte uil in de boom. Mooi verhaal Constant. Het einde van de tocht naderde, vlak bij de luchtballon het bos uit en door de polder ri Non plus Ultra. Maickel, Bou en Constant kregen nog even vleugels en die zagen we weer bij NPU. Ik trapte aardig mee. Tom zat alweer in het bos met Maaike, Rob, Joop en Kevin waren ook bij NPU aangekomen. Het venijn zat hem toch in de staart. Het was een mooie tocht, mooie verhalen, eens gezind en met een lekker tempo gefietst. Maar…. waar gaan we wat drinken, rijden we ri BoZ of blijven we bij NPU?

De muziek van de Golden Earring klonk heerlijk uit de boxen vanuit het cafe maar de minste stemmen gelden, drie blijven in Woensdrecht en vier stemmen ri BoZ. Dus we gingen wat drinken bij NPU. Boudewijn werd zeker overgehaald door de muziek van de  GE when the lady smiles ! Wij naar binnen waar het lekker warm was en bier en zweet lucht aardig aanwezig was. Al snel werden er heerlijke biertjes besteld ! Maar was is Constant, die was blijven hangen bij de voorste bar, had besteld voor zichzelf dus een teveel. Hij zat nog in de oehoe fase. En dan Joop, lekker gefietst en wanneer gaat hij knallen nou dat werd al snel duidelijk, in het cafe ging hij los.

Na de twee bekende biertjes toch maar huiswaarts maar niet voor iedereen. Bou moest weer aan de klus, Maickel had een feest waar hij toch  op tijd voor was…. hoorde ik van Lonneke. En hij was ook gespot bij Velo voor een nieuwe MTB. Rob ging ook ri huis want die ging thuis nog lekker nagenieten van de mooie reis. Toen bleven over Kevin, Joop (de knaller) en ik. Met nog een paar biertjes gedronken te hebben besloten we toch maar ri Bergen te fietsen.

Conclusie van deze tocht, goede bezetting van de ETCC, goed weer en een mooie route !